August 30, 2008

Monalisa


Masa mula-mula arwah ayah aku belikan wallet dulu wallet kulit, sebab aku masuk sekolah rendah, jadi hari-hari dah start pegang duit. Walaupun belanja aku zaman tu cuma 50 sen jer. Hahaha..!!! Kalau hujung 80'an 50 sen tu dah tahap anak Menteri Kewangan punya belanja sekolah tu. Dah boleh buat belanja dua orang awek kuaci bunga matahari.

Ayah aku kata wallet tu mahal... sebab dia bukan beli kat pakcik spek mata pasar malam. Walaupun muka aku dah separuh masam sebab aku nak wallet yang ada gambar Voltron jenis zrap-zrap (vulkrum) macam budak kat sebelah aku dalam kelas tu. Dah lah wallet aku jenis tak ada zip dengan benda zrap-zrap tu. Itu yang aku marah sangat... sebab pasar malam tu kan lagi dekat banding ayah aku kena gi PKNS (sebab dekat ngan tempat kerja dia). Dah lah tak ajak pergi pulak tu.
Dan... seperti biasa... aku kenalah terima dividen kutukan kekawan masa tu sebab kira kuno giler kalau tak ada lambang Voltron macam dia orang. Memang tak advance langsung lah kiranya, tu pasallah masa sekolah rendah dulu tak pernah ada awek lekat kat aku. Aku rasa mungkin sebab aku selalu tertinggal trend superhero ni. Awek gosip2 tu ramailah.
Apa yang aku nak cerita bukan wallet tu jer. Tapi gambar Monalisa yang terselit percuma kat dalam wallet yang ayah aku beli tu. Itu...lah kali pertama aku tengok Monalisa, yang ayah aku kata orang tua gula-gula hacks yang lukis. Dan.. baru aku tahu orang tua gula-gula hacks pandai melukis. Kalau dia tolong aku lukis robot voltron aku, mesti serupa punya. Disebabkan kemahalan wallet tu lah baru leh dapat gambau Monalisa tu sekali.
Ayah kata... Monalisa ni... tak ada harga, orang paling kaya dalam dunia pown tak leh beli punya. Bukan sebab mahal, sebab... manatang ni memang tak leh dijual... dah consider warisan dunia. Dan... Kalaulah aku dapat jual satu lukisan aku masa tu... mesti aku boleh beli wallet Voltron macam-macam kaler (dulu-dulu aku eja color/colour).
So... sejak hari tulah... barulah aku tahu... yang ada lukisan harga dia lagi mahal dari robot mainan voltron yang aku nak beli kat pasar malam masa tu. Kalau bukan sebab mak aku nak beli baju kelawar bunga besar ngan langsir siput dia, mesti aku dah dapat robot tu. Huhuhu....
Dan sampai sekarang jugaklah... aku dok layan lukisan-lukisan purba aku yang ada terselit satu dua kat buku sekolah rendah dulu. Itu tak termasuk lukisan purba yang aku pernah lukis kat papan dinding rumah lama aku macam Kereta Nightrider, happy pinky bear, Voltron, helikopter GI Joe, The Mask, Gaban dan segala super hero yang ada senjata power2. Sampai aku dah pasang cita-cita nak jadi pelukis macam Leornardo da Vinci. Ayah aku kata, mamat ni bukan melukis jer.. dialah arkitek, designer, inventor, autopsi, anatomi recorder, perisik dan macam-macam kerja pelik. Sebab zaman tu tak ada internet, jadi aku percaya jer. Nak baca buku pown, tulis omputih, maklumlah aku baru tahu bilang one to ten jer zaman tu. Kalau Melayu sampai seribu pown leh.
Jadi... aku jadi arkitek jer lah sebab takut aku nak buat autopsi bila tengok darah yang cam sirap kenduri.
* Lukisan Monarin di sebelah telah dibida oleh Sri Pinang Sea Food sebagai warisan kekal restoran. Status: bukan untuk dijual.

1 comment:

Mohd Noor Helmy Mohd Hanapiah said...

potret monalisa nie bley bla gakkn..hehehe